*** Безплатна доставка до офис на Еконт или Спиди за поръчки над 150 лева *** *** 10% отстъпка от вашата първа поръчка с код: Първа10 ***

Регенерация

Няма нужда да тренираме напрежението - вече сме го овладели почти до съвършенство. Релаксацията и възстановяването са темите на деня, които твърде често остават на заден план. При лова на мамути нашите предци са били подложени на 4 дни стрес, а след това на 4 седмици почивка. Днес мамутът следва мамута. Фазите на регенерация са твърде кратки.

 

Човек може да обективизира личния стрес или липсата на регенерация, като измери хормона на стреса кортизол в кръвта или слюнката. Нивото на кортизол трябва да е под 20 µg/dl. При нива над това започва стресов метаболизъм, при който ценните аминокиселини, които всъщност са предназначени за мозъка, се изразходват като енергия. В състояние на релаксация организмът никога не изгаря ценни протеини като енергия. Това е предназначено за по-висши задачи. Мозъчно-активните аминокиселини се използват за производството на хормоните на желанието и щастието в мозъка. Тези посланически вещества улесняват живота ни, подобряват настроението ни и осигуряват така желаните проблясъци на вдъхновение - стига да сме достатъчно концентрирани. Само при стресов метаболизъм организмът се задейства и изгаря като енергия тези ценни протеинови градивни елементи, които по този начин се изтеглят от мозъчния метаболизъм. Резултатът е, че устремът и настроението спадат, а изблиците на вдъхновение липсват. Когато това се случи, значи сте направили нещо погрешно. В медицината това явление се нарича енергиен канибализъм. Банкерът би казал: "Човек живее от капитала, а не от лихвите". В зависимост от кондицията си можете да го издържите по-дълго или по-кратко. Много важно: тук става дума за дългосрочен стрес - с други думи, за процес, а не за състояние.

 

Ето защо регенерацията трябва да бъде толкова важна дата в календара ви, колкото и деловите срещи. А релаксацията не трябва да започва на почивка. Обикновено хората, които преди това са били претоварени с работа, се разболяват по време на отпуската си - когато напрежението, което поддържа работата на системата, спада. В този случай особено застрашени са самостоятелно заетите лица, чиито мисли се въртят около работата в събота и неделя - или дори тогава все още седят на бюрото си. Запомнете: работата по цял ден не е признак на интелигентност! Осигурете си повече време за себе си, за хобитата си, за приятелите и семейството си. След като се отпуснете, работата ще върви много по-гладко - със сигурност вече сте се убедили в това. Томас Едисон и Алберт Айнщайн не са имали своите революционни идеи, докато са дъвчели моливи в офиса или в лабораторията, а по-скоро, което е много важно, и двамата в люлеещ се стол, седнали спокойно на верандата.

 

В английския език изразът "attitude towards life" се използва много по-често, отколкото тук. Психолозите дори са изследвали научно етноложките различия в отношението към живота. За съжаление, ние българите се представяме много зле: средният камерунец е по-щастлив от средния българин. Това доказва още веднъж: Просперитет и благосъстояние са две напълно различни неща. И все пак е толкова лесно да бъдеш щастлив. Толкова е трудно да бъдеш обикновен.

 

Ние лично не можем да променим банковата криза, политиците, цените на бензина и държавния дълг - можем да променим най-много начина си на гледане на нещата. Ето защо трябва да си зададете въпроса: "Колко власт давам на тези проблеми?" Трябва ли да продължавам да се занимавам с неща, които така или иначе не мога да променя, дори в свободното си време? Или не важи будисткият принцип, че човек трябва по-скоро да приеме спокойно нещата, които така или иначе не може да промени? Това ще бъде първата стъпка към спокойствието, към вътрешното възстановяване.

 

Най-новите медицински изследвания показват, че медитацията може да намали чувствително повишените нива на хормоните на стреса. Така че медитацията очевидно е нещо повече от това просто да седиш и да не правиш нищо. Дишането се забавя, сърдечният ритъм и мускулният тонус намаляват, мозъчните вълни се успокояват, кортизолът намалява. Трябва да отделяте по 15-20 минути на ден за активна почивка.

 

Трябва да опитате. Чувството след тези 15-20 минути е страхотно.

 

И не забравяйте, здравето е лична отговорност и силите са във вашите ръце!

 

Поздрави :)

Георги Терзиев

Оставяне на коментар

Имайте предвид, че коментарите трябва да бъдат одобрени, преди да се публикуват