*** Безплатна доставка до офис на Еконт или Спиди за поръчки над 150 лева *** *** 10% отстъпка от вашата първа поръчка с код: Първа10 ***

Не се страхувайте от червеното месо!

Не - тази статия не е спонсорирана от гилдията на месарите. Нека се запитаме от какво е изграден най-големият ни орган - мускулите? Правилно: червено месо. А трябва ли да лишаваме тялото си от това, от което е направено? От друга страна, нашите експерти по хранене ни казват, че червеното месо е канцерогенно. (Не забравяйте, че мускулите не са важни само за бодибилдърите. Силният мускулен корсет стабилизира цялата опорно-двигателна система и предотвратява болките в гърба).

 

С какво всъщност са се хранили хората, преди да се появят диетолозите? Отговорът е много прост и е даден от професор Л. Кордейн (L. Cordain) от Държавния университет в Колорадо. Той е проучвал какво са яли хората в продължение на повече от 2,5 милиона години, преди готварските съдове, земеделието, животновъдството и експертите по хранене да променят начина ни на хранене.

Основната съставка е била постно месо от диви животни. Зърнените храни почти не се консумират, понякога дива трева в случай на отрицателен ловен успех. Нямало захар, само малко мед, ако са имали късмет. Сладките неща възлизали на максимум 2 кг на глава от населението годишно. (До 1830 г. консумацията на захар дори в нашата страна е била само 4 кг годишно. Едва в края на XX в. приемът се увеличава до 70 кг годишно!) Следователно в миналото захарта и въглехидратите са били достъпни само под формата на диви плодове и зеленчуци, а меда е бил допълнение и то в много редки случай.

Нашите предци не са познавали млечните продукти, тъй като животните са били опитомени едва преди около 15 000 години. И не на последно място: храната е била богата на полезни омега-3 мазнини.

 

Заблудата, че червеното месо е канцерогенно, се дължи на американските проучвания. Но тук сравняваме ябълки и портокали. В САЩ анаболните стероиди са разрешени при отглеждането на едър рогат добитък, а тук за щастие са забранени. Европейските проучвания не показват връзка между консумацията на червено месо и развитието на рак. Трябва да се избягват само осолени и пикантни пържени меса.

 

Трябва да се направи още едно ограничение: Животните в менюто ни трябваше да са възможно най-подходящи по вид. Ако ядем месото на пасищно отглеждан вол, който е ял предимно трева, месото му е богато на полезните омега-3 мастни киселини, които предпазват от инфаркт и инсулт. Ако обаче животното е било отглеждано в затворени помещения и е било хранено със соя, получаваме твърде много от доста нездравословните мазнини омега-6.

Идеалният вариант, разбира се, е дивеч, който е доста постен и не е посещавал ветеринар, нито е ял антибиотици. От друга страна, в конвенционалното животновъдство се използват повече антибиотици, отколкото във всички болници, взети заедно. Те просто се добавят към фуража, независимо дали животните се нуждаят от тях или не. Резултатът: за пуешкото котле всъщност трябва да се изисква рецепта. А в болниците се налага да се справяме със страховитите мултирезистентни микроби, срещу които нито един антибиотик не е ефективен.

 

Така че, ако можете да си го позволите по някакъв начин, трябва да избирате биологично отгледани продукти. Ако кокошката е била хранена със зърнени храни, яйцата имат много по-добро съотношение между омега-3 и омега-6 мастни киселини, отколкото яйцата на нещастните кокошки от батерийни ферми.

 

Заключение: Целта на приема на храна е, наред с други неща, да се изгради червено месо - т.е. мускули. Превръщането на плодове, зеленчуци, риба и зърнени култури в месо е доста труден процес. Червеното месо от движещи се животни представлява оптимално хранене, особено ако е преработено възможно най-малко и все още съдържа много витамини.

И не забравяйте, здравето е лична отговорност и силата е във вашите ръце!

 

Поздрави :)

Георги Терзиев

Оставяне на коментар

Имайте предвид, че коментарите трябва да бъдат одобрени, преди да се публикуват